معرفی کتاب تماشای پرندگان
معرفی کتاب خرس‌ها و دیگر گوشت…
داستان یک شهر احمد محمود
خبر انتشار کتاب دفتر سوم از م…
خبر انتشار کتاب سکّریه
معرفی کتاب آینه‌ای در دوردست؛…
معرفی کتاب روستاییان و مشروطی…
معرفی کتاب بولشویسم از موسی ت…
معرفی کتاب بحران نفت در ایران…
خبر انتشار کتاب نما به نما (و…
خبر انتشار کتاب سقوط سلطنت؛ ج…
خبر انتشار کتاب زوال نظام اجت…
خبر انتشار کتاب امید
معرفی کتاب حرف‌هایی با دخترم …
پیشنهاد کتاب شورش خرگوش‌ها
پیشنهاد کتاب درباره تاریخ ارو…
جنبش تهی‌دستان در ایران
داستان جذاب ۲۵۰۰ سال فلسفه مغ…
پیشنهاد رمان شاهکار سیاسی: سو…
شاهنامه به نظم و نثر برای کود…

معرفی کتاب تماشای پرندگان


25 بهمن 1401

معرفی دوباره به این بهانه که بعد از مدت‌ها چند نسخه از این مجموعه به دستمان رسیده:

پیشنهاد کتاب برای نوجوانان و هر کسی که دوست دارد بیشتر درباره پرنده‌ها بداند

«تماشای پرندگان» مجموعه‌ای سه‌جلدیست برای آشنایی نوجوانان با پرندگان. کتاب گرچه برای نوجوانان نوشته شده ولی به نظرم برای هر کسی که به پرندگان علاقه داشته باشد جالب است. نویسنده کتاب پرویز بختیاری از پرنده‌نگرهای مشهور است که سال‌هاست در این حوزه فعالیت برگزار می‌کند.

جلد اول کتاب اطلاعاتی کلی است درباره پرندگان و دو جلد دیگر معرفی تک‌تک پرنده‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند. فهرست جلد اول و چند صفحه از کتاب را اینجا گذاشته‌ایم که با فضایش آشنا شوید.

کتاب را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده و کیفیت کاغذ و چاپش بسیار خوب است و قیمتش هم با توجه به کیفیتیش و قیمت‌های این روزها مناسب.

تماشای پرندگان (سه‌جلدی) / پرویز بختیاری / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سه جلد رحلی، ۵۰۰ هزار تومن

جزییات این کتاب

معرفی کتاب خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران


25 بهمن 1401

این مجموعه فوق‌العاده را سه چهار سال پیش معرفی کرده بودیم و حالا به این بهانه که بعد از مدت‌ها چند نسخه از جلدهای دوم و سومش به دستمان رسیده دوباره درباره‌اش می‌نویسیم. متاسفانه چاپ جلد یک تمام شده ولی جلدها ترتیب و ربط محتوایی ندارند.

مجموعه پستانداران ایران را علی گلشن تدوین و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان چاپ کرده است. در هر کتاب ابتدا ویژگی‌های مختلف هر گونه بیان شده و بعد هم زیرگونه‌های مختلف، از محل زندگی و تاریخچه گرفته تا اشاره‌ها بهشان در کتاب‌های تاریخی و ادبیات فارسی. هم محتوایش باکیفیت است و هم شکل صفحه‌بندی و چاپ و عکس‌ها.
 
این مجموعه اسماً برای نوجوانان است اما به نظرم هر ایرانی می‌تواند از خواندنشان لذت ببرد و یاد بگیرد.

اگر به طبیعت و حیوانات اندک‌علاقه‌ای دارید پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را در خانه‌تان داشته باشید و هر از چندی ورقی بزنید. این مجموعه هم در فهرست برگزیده‌های شورای کتاب کودک بوده و هم در فهرست لاک‌پشت پرنده شش لاک‌پشت گرفته که کم‌سابقه است.

کتاب‌ها در قطع رحلی (بزرگ) و روی کاغذ گلاسه چاپ شده‌اند و با توجه به قیمت این روزهای کتاب‌ها واقعاً ارزانند.

عکس چند صفحه از کتاب‌ها را اینجا گذاشته‌ایم.

 

سگ‌سانان و کفتارها / ۲۷۰ صفحه
خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران / ۲۲۰ صفحه

جزییات این کتاب

داستان یک شهر احمد محمود


25 بهمن 1401

ماجراهای این رمان خواندنی در بندر لنگه و یکی دو سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی داستان (که یک جایی از کتاب می‌فهمیم همان خالد، شخصیت اصلی همسایه‌هاست) توده‌ای بوده و بعد از کودتا و چند ماه زندان، برای گذراندن خدمت سربازی به این بندر تبعید شده. کتاب دو روایت موازی دارد. یکی در بندر و یکی هم فلش‌بک‌هایی به چند ماهی که او در زندان گذرانده. یکی از جذابیت‌های مضاعف بخش زندان حضور چهره‌های واقعی و آشنای سازمان افسران حزب توده و ماموران زندان قصر (از جمله مرتضی کیوان و سرکار ساقی) در داستان است.

این کتاب هم مثل بقیه کارهای محمود فضاسازی فوق‌العاده‌ای دارد و پر است از توصیف‌های قابل‌لمس و بعضا تکان‌دهنده. لازم نیست کتاب همسایه‌ها را خوانده باشید تا از داستان یک شهر لذت ببرید. ربط مستقیمی به هم ندارند، ولی خب اگر خوانده باشید لذت مضاعفی هم می‌برید.
 

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب دفتر سوم از مجموعه انتقام دیونوسوس


25 بهمن 1401

دفتر سوم از مجموعه انتقام دیونوسوس؛ خوانشی دولت‌شهری از تراژدی و کمدی یونانی نوشته محمد رضایی‌راد منتشر شد.

توضیح نویسنده:


«این کتاب که حاصل چندین سال تدریس و پژوهش من درباره تراژدی است کلاً شش جلد خواهد بود. جلد چهارم و پنجم آن مربوط به اوریپید و آریستوفان است و جلد ششم پیوست‌هایی درباره تراژدی‌ست.»

توضیح ناشر:


«محمد رضایی‌راد، به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌نویسان و کارگردانان معاصر ایران، در دفتر نخستِ کتاب خود، با نگاهی نو و زبانی خوشخوان، ابزاری کارامد برای تحلیل نظام‌مند و یکپارچه‌ی نخستین تراژدی‌ها و کمدی‌های به‌جا‌مانده از یونان باستان به دست می‌دهد، و در دفتر دوم به بعد به‌ترتیب به تفسیر تک‌تک آثار چهار غول نمایش‌نامه‌نویس جهان باستان (آیسخولوس، سوفوکل، اوریپید و آریستوفان) در چارچوب نظریه‌ی‌ ارائه‌شده در دفتر یکم می‌پردازد.»

دفتر سوم: سوفوکل پیامبر / ۳۱۵ ص
دفتر یکم: یک مقدمه‌ی انتقادی / ۵۴۰ ص
دفتر دوم: آیسخولوس مبلّغ / ۲۲۴ ص

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب سکّریه


25 بهمن 1401

آخرین رمان از سه‌گانه نجیب محفوظ که دو رمان اولش (بین القصرین و قصرالشوق) در ماه‌های اخیر با ترجمه همین مترجم منتشر شده‌اند. هر سه این نام‌ها اسم محله‌ای در قاهره است.

درباره کتاب:


«نویسنده در این سه رمان، دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی را در مصر، به شیوه واقع‌گرایی نمادین، در سه نسل از یک خانواده پی می‌گیرد که تصویری از بیشتر کشورهای جهان سوم و از جمله ایران به‌روشنی در آن‌ها دیده می‌شود.
این رمان‌ها به همه زبان‌های زنده دنیا برگردانده شده و ناقدان ادبی در زمره بهترین و مهم‌ترین رمان‌های جهان به شمارشان آورده‌اند.»

جزییات این کتاب

معرفی کتاب آینه‌ای در دوردست؛ فرم مصیبت‌بار چهاردهم


25 بهمن 1401

تاریخ یکی از سیاه‌ترین دوره‌های قرون وسطی و تاریخ بشر به قلم باربارا تاکمن. در این قرن چنان طاعونی در جهان شایع شد که طبق برآوردها بین یک‌سوم تا نیمی از جمعیت کل جهان در اثر آن مردند. این طاعون بزرگترین همه‌گیری تاریخ بشر به حساب می‌آید. همچنین جنگ‌های صدساله بین انگلیس و فرانسه (طولانی‌ترین جنگ تاریخ بعد از جنگ‌های صلیبی) در این قرن آغاز شد و تا نیمی از قرن بعد هم ادامه یافت. درمجموع از دید بسیاری مورخان، قرن چهاردهم سیاه‌ترین قرن تاریخ ثبت‌شده بشر است.

نشر ماهی حدود ۶۰ صفحه اول کتاب را به صورت پی‌دی‌اف در وبسایتش گذاشته که فایلش را می‌توانید از اینجا بردارید و بخوانید.
 

تاکمن برای روایت وقایع این قرن در اروپا (با تاکید بیشتر بر فرانسه) شخصیتی را انتخاب می‌کند که کل تاریخ را از خلال زندگی او به تصویر بکشد: نجیب‌زاده‌ای به نام انگران دو کوسی هفتم که نه از دودمان‌های شاهی است و نه شهروندی عادی. تاکمن هر از چندی روایت را قطع می‌کند تا وجهی از زندگی مردم در آن قرن را توضیح دهد. مثلا وضع زندگی زنان، شرایط کودکان و نگاه مردم به مسئله کودکی و همین‌طور خوراک، پوشاک، رسوم دینی و خرافات در آن دوران.

نکته‌ای هم درباره نام کتاب: تاکمن این کتاب را اواخر قرن بیستم نوشته، قرنی که به دلیل دو جنگ جهانی و بلایای متعدد دیگر از دید بسیاری سیاه‌ترین قرن تاریخ بشر محسوب می‌شد. تاکمن می‌خواهد بگوید قرن چهاردهم انگار آینه‌ایست از قرن سیاه بیستم در دوردست تاریخ و همان‌‌طور که بعد از آن سیاهی نور روشنگری آمد بعد از این سیاهی هم امید به روشنایی هست.

تاکمن از مشهورترین نویسندگان تاریخ برای عموم است که دو بار هم جایزه پولیتزر برده. از تاکمن چند کتاب به فارسی ترجمه شده: برج فرازان (فولادوند، ماهی)، تاریخ بی‌خردی (کامشاد، کارنامه)، توپ‌های ماه اوت (قائد، ماهی) و سلام اول (افشار، ماهی).

یکی از ویژگی‌های کتاب این است که با خواندنش تصویری کلی از زندگی اروپایی‌ها در میانه قرون وسطی پیدا می‌کنید، تصویری که به فهم بعضی از رفتارهای امروز کشورهای اروپایی هم کمک می‌کند.

جزییات این کتاب

معرفی کتاب روستاییان و مشروطیت ایران


25 بهمن 1401

سهراب یزدانی از پژوهشگران سرآمد تاریخ معاصر ایران در پژوهش جدیدش به نقش روستاییان در انقلاب مشروطه پرداخته.

از پشت جلد کتاب:


«ایران در آستانه‌ی انقلاب مشروطه جامعه‌ای کشاورزی بود. نیمی از ایرانیان در مناطق روستایی می‌زیستند و اقتصاد کشور وابسته به محصولاتی بود که آنا تولید می‌کردند. در چنین جامعه‌ای جنبش مشروطه‌خواهی برخاست که پدیده‌ای شهری بود. مورخان مشروطه نیز به‌طور معمول از رویدادهای شهر سخن می‌گویند. اما گزارش‌های پراکنده این را نشان می‌دهند که روستاهای ایران در سال‌های پرخروش انقلاب خاموش نبودند. پژوهش حاضر به کندوکاو در جامعه‌ی روستایی ایران همزمان با انقلاب مشروطیت می‌پردازد و می‌کوشد به چند موضوع بپردازد: زمینه‌های نارضایتی روستاییان چگونه فراهم آمده بود؟ آنان چه خواسته‌هایی داشتند؟ درخواست‌های خود را از چه راه‌هایی بیان می‌کردند؟ کدام شیوه‌ی مبارزه را به کار می‌بستند؟ نهادهای دولتی و ملی مسئله‌ی ارضی را چگونه می‌دیدند؟ ...»

جزییات این کتاب

معرفی کتاب بولشویسم از موسی تا لنین؛ گفتگویی میان من و آدولف هیتلر


25 بهمن 1401


از سایت ناشر:
«این کتاب منبعی دست اول برای آشنایی با افکار نژادپرستانه و یهودستیزانۀ آدولف هیتلر است.
در این کتاب ایدئولوژی هیتلر را از زبان خود او و از خلال آنچه او به دیتریش اکارت، کسی که اولین بار لقب «پیشوا» را به هیتلر داد و هیتلر او را آموزگار خود می‌دانست، گفته است می‌شنویم و ارتباط افکار خطرناک و مخوف او را با یهودی‌ستیزی، که منجر به کشتار فجیع و گستردۀ یهودیان به‌دست آلمان نازی شد، درمی‌یابیم.»


از کانال مترجم:
«تاکنون چندین کتاب دربارۀ هولوکاست و یهودی‌ستیزی منتشر کرده‌ام، اما در نهایت خوانندگان نمی‌فهمیدند این داستان دشمنی نازی‌ها با یهودیان چه بوده. این کتاب پاسخ به این پرسش‌هاست. البته خود کتاب فقط یک‌سوم این نسخۀ فارسی است؛ دوسوم کتاب جستاری است که بنده دربارۀ مفهوم «بولشویسم یهودی» نوشته‌ام و در آن منابع یهودی‌ستیزی اروپا را از ابتدای قرن نوزدهم بررسی کرده‌ام.»

جزییات این کتاب

معرفی کتاب بحران نفت در ایران؛ از ناسیونالیسم تا کودتا


25 بهمن 1401

تازه‌ترین کتاب آبراهامیان که سال ۲۰۲۱ منتشر شده، با عنوان:
Oil Crisis in Iran: From Nationalism to Coup d'Etat

از پشت جلد کتاب:

«پژوهش تازه‌ی آبراهامیان پایانی است بر این افسانه که پیشنهاد نفتی آمریکاــ‌بریتانیا در سال‌های ۱۳۳۰-۱۳۳۲ سخاوتمندانه بود و باید از سوی مصدق پذیرفته می‌شد. این اثر به‌وضوح نشان می‌دهد این پیشنهاد، در کنار دیگر مسائل، به منظور خریدن وقت برای حل بحران از طریق «معامله با یک دولت دوستِ» پس از مصدق «طراحی» شده بود.»
مازیار بهروز، دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو

«یرواند آبراهامیان بررسی ژرفی از اسناد جدیدِ نقش آمریکا در کودتای سال ۱۳۳۲ که منجر به برکناری مصدق و بازگشت شاه به سلطنت شد، ارائه کرده است. همه‌ی کسانی که به دانستن پاسخ این پرسش‌ها علاقه دارند در این گزارش مناقشه‌آمیز جذاب پاسخ‌هایی معتبر و قانع‌کننده درباره‌ی این واقعه‌ی مهم تاریخ معاصر خاورمیانه خواهند یافت.»

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب نما به نما (ویراست ۲۰۱۹)؛ کارگردانی فیلم؛ از تصور تا تصویر


25 بهمن 1401

نما به نما از مشهورترین کتاب‌های آموزش سینماست که در سال ۱۹۹۱ منتشر و ترجمه فارسی آن هم سالها پیش منتشر شد. نویسنده کتاب بعد از بیش از ۲۵ سال از انتشار آن، ویراست جدیدی منتشر کرده که با توجه به پدیدارشدن سینمای دیجیتال در این فاصله زمانی و تغییرات بنیادی در بعضی رشته‌ها، تفاوت‌های زیادی با نسخه پیشین دارد.

انتشارات تازه‌کار چاپ عصر ویرایش جدید را ترجمه و منتشر کرده. شمن اینکه چون ناشر کپی‌رایت کتاب را دریافت کرده، به فایل اصلی تصاویر هم دسترسی داشته و به همین دلیل کیفیت تصاویر چاپ‌شده در کتاب بالاست.

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب سقوط سلطنت؛ جنگ بزرگ و‌ پایان امپراتوری عثمانی (۱۹۲۲-۱۹۰۸)


25 بهمن 1401

از وبسایت ناشر:


«کتاب حاضر روایت دهه‌های پایانیِ عمر امپراتوری عثمانی است با اولویت دادن به ناآرامی‌ها، تلاطمات و آشوب‌هایی که از درون این ساختار سیاسی منجر به افول اقتدار و سپس اضمحلالش گشتند؛ به این معنا، در این روایت، عامل بیرونی ـ یعنی جنگ بزرگ یا همان جنگ اوّل جهانی ـ در مقامِ دوّم اهمیت قرار می‌گیرد. آنگونه که در این کتاب توضیح داده شده است، سقوط سلطنت طی سه مرحله صورت گرفت. مرحلهٔ اوّل، بروز آشکار و سپس تشدید تنش‌های داخلی‌ای است که ناشی از ترکیب پیچیدهٔ قومی، ملیّتی و مذهبیِ امپراتوری بود پیش از جنگ بزرگ؛ مرحلهٔ دوّم به وقایع سال‌های جنگ و تغییر و تحوّلات ناشی از آن اختصاص دارد؛ و مرحلهٔ سوّم به شرح رویدادها و منازعاتی می‌پردازد که می‌توان آنها را ذیل تلاش برای تأسیس کشور ترکیه که شکل یک حکومت جمهوری به‌خود گرفت دسته‌بندی کرد.»

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب زوال نظام اجتماعی و فروپاشی دولت قاجار؛ بر اساس اسناد آرشیو وزارت خارجه بریتانیا


25 بهمن 1401

درباره کتاب از وبسایت ناشر:


«لرد کرزن، نایب‌السلطنه‌ی بریتانیا در هند، درباره‌ی امتیازی که دولت ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۵۱ به بارون رویتر داد می‌گوید: «این کامل‌ترین و عجیب‌ترین واگذاری کل منابع صنعتی یک کشور به فردی خارجی است که کسی در تاریخ خواب آن را نتواند دید، چه رسد به آن که عملاً امضا شده باشد.» دولتی که چنین امتیازهایی به بیگانگان می‌داد دمار از «رعیت» خود هم درمی‌آورد، اما در عین حال قدرت هم نداشت!
این کتاب روایت زوال دولت قاجار در دهه‌های آخر عمر آن و نبرد چندجانبه‌ای است که در این دوره بین دو قدرت بزرگ استعماری روسیه و انگلستان، اقشار فقیر و میانیِ شهر و روستا، رؤسای ایل‌های بزرگ، درباریان و علما درگرفت و زمینه‌های انقلاب مشروطه را فراهم کرد؛ مشروطه‌ای که به علت استمرار دخالت‌های آن دو قدرتِ استعماری و ضعف نیروهای اجتماعی ناتمام ماند.»

جزییات این کتاب

خبر انتشار کتاب امید


25 بهمن 1401

از صفحه ناشر:

«آدم‌ها در سیاست وارد می‌شوند چون به بهبود زندگی خود، به روابط مبتنی بر همکاری با دیگران و به ساختارهای باثبات و عادلانه‌ای که در آنها زندگی می‌کنند امید دارند.

 ما خواهان آنیم که به‌عنوان افرادی صاحب کرامت و حقوق، صرف‌نظر از اینکه هویت‌مان بر چه قومیت، مذهب، زبان یا جنسیتی استوار است، به رسمیت شناخته شویم. ما خواهان آنیم که احساس کنیم هویتمان به رسمیت شناخته می‌شود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم پذیرای فرهنگ‌های مختلفِ تمامی آدم‌هاست. ما خواهان آنیم که احساس کنیم بی‌قدرت و ناتوان نیستیم، و احساس کنیم که می‌توانیم در فرایندهای تصمیم‌گیری که بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند مشارکت کنیم.
این دغدغه‌های و بسیاری نگرانی‌ها و دغدغه‌های دیگر مردم را سوق می‌دهند که برای تأمین راه‌حل‌ها و برای راهبری، به سیاست و به سیاستمداران چشم بدوزند. این نگرانی‌ها مردم را سوق می‌دهند که امید سیاسی را در سر بپرورند.»

جزییات این کتاب

معرفی کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد؛ تاریخ مختصر سرمایه‌داری

بهمن دارالشفایی
25 بهمن 1401

این کتاب را یانیس واروفاکیس، اقتصاددان چپ‌گرای یونانی، نوشته که مدتی هم وزیر اقتصاد کشورش بود و در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا استعفا داد. البته او کتاب را پیش از آن فروپاشی اقتصادی یونان و وزیرشدنش نوشته.

آنطور که خود او در مقدمه می‌گوید انگیزه‌اش از نوشتن این کتاب این است که با جوانان درباره اقتصاد حرف بزند و تاریخچه سرمایه‌داری، نظام اقتصادی حاکم بر جهان امروز، را روایت کند. مخاطب کتاب هم دختر جوان خود اوست و کتاب در قالب نامه‌هایی به این دختر نوشته شده. در مقدمه می‌گوید این کتاب را نوشته چون به نظرش اقتصاد، بر خلاف شاخه‌های دیگر علمی، مهم‌تر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم و شهروندان وظیفه دارند از آن سر در بیاورند.

واروفاکیس سوسیالیست است و طبعا نگاهی انتقادی به سرمایه‌داری دارد و شاید به نظر عده‌ای این‌طور بیاید که روایتی که از سرمایه‌داری می‌دهد یک‌طرفه و حتی به‌دردنخور باشد، ولی به نظر من (که البته از نظر فکری به او نزدیکم) تاریخچه سرمایه‌داری و به وجود آمدن مفاهیمی مثل پول، بدهی، بانک و بازار را خیلی خوب بیان کرده و این بخش‌های کتاب برای هر کسی خواندنی است، به‌خصوص که به گفته خودش در این کتاب لحن و نثر دانشگاهی را هم کنار گذاشته و انگار دارد برای دخترش قصه می‌گوید و برای همین کتاب پر است از مثال‌ها و اشاراتی به فیلم و ادبیات و ...

گرچه کتاب در ظاهر برای جوانان نوشته شده ولی به نظرم خواندنش برای هر کسی جالب است. ضمن اینکه از کتاب‌های پرفروش این سال‌ها بوده و همین نشان می‌دهد مخاطب بسیار گسترده‌تری از جوانان داشته

جزییات این کتاب

پیشنهاد کتاب شورش خرگوش‌ها

نفیسه میرایی
25 بهمن 1401

وقتی گرگ‌ها سرزمین خرگوش‌ها را می‌گیرند رئیس‌شان خودش را شاه اعلام می‌کند و دستور می‌دهد هیچ‌کس اسم
خرگوش‌ها را هم نیاورد. عکس‌ها و نوشته‌ها و هر اثری از آن‌ها را نابود می‌کند و تصمیم می‌گیرد میمونِ عکاس را به کار بگیرد تا عکس‌های خودش را همه جا پخش کند‌؛ غافل از اینکه خرگوش‌ها پاک‌شدنی نیستند. توی همه‌ی عکس‌ها چشم‌های بازیگوش‌شان، دم‌های پنبه‌ای‌شان، سروگوش‌‌های سفیدشان و لبخندهای بامزه‌شان این گوشه و آن گوشه‌ آشکار می‌شود.

آریل دورفمن را بیشتر با کتاب‌هایی که برای بزرگسالان نوشته (شکستن طلسم وحشت، بیوه‌ها و...) می‌‌شناسیم. این کتاب را نشر افق برای کودکان منتشر کرده، من که سی‌ساله‌ام از شیطنت خرگوش‌های دم‌پنبه‌ای به شوق آمدم و حتی یک‌جاهایی از دست‌شان به خنده افتادم، به نظرم کوچکترها راحت باهاش ارتباط برقرار می‌کنند و برای بزرگترها هم خواندنی است. تصویرهایش هم هوشمندانه و ظریف و بامزه‌اند و داستان را تکمیل می‌کنند.

جزییات این کتاب

پیشنهاد کتاب درباره تاریخ اروپا: سه‌گانه هابسبام


1 آذر 1401

عصر انقلاب (۱۷۸۹ تا ۱۸۴۸)

ترجمه اشکان صالحی و علی‌اکبر مهدیان

نشر اختران  ۴۸۰ صفحه

یکی از بهترین مراجع برای آشنایی با تاریخ اروپای دوره مدرن چهارگانه‌ای است نوشته اریک هابسبام که تاریخ اروپا (و تا حد کمتری باقی جهان) را از ۱۷۸۹ تا ۱۹۹۱ در بر می‌گیرد. در واقع او در دهه ۱۹۶۰ نوشتن سه‌گانه‌ای را شروع کرد که به قول خودش «تاریخ قرن نوزدهم طولانی» بودند، یعنی دوره‌ای که از انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) شروع می‌شود و با شروع جنگ جهانی اول (۱۹۱۴) به پایان می‌رسد. بعدتر و در پایان قرن بیستم دنباله‌ای بر این سه‌گانه نوشت که از شروع جنگ جهانی اول است تا فروپاشی بلوک شرق در ۱۹۹۱.

هابسبام چپ است اما دست‌کم سه‌گانه‌اش درباره تاریخ اروپا را همه مورخان از چپ و راست از بهترین نمونه‌های تاریخ‌نویسی می‌دانند (عده‌ای از منتقدان عموماً راست‌گرا عصر نهایت‌ها را، به‌ویژه جاهایی که به انقلاب روسیه و حکومت‌های کمونیستی می‌پردازد، ضعیف‌تر از سه‌گانه قرن نوزدهم دانسته‌اند). شروع کتاب عصر انقلاب و تصویری که از جهان در پایان قرن هجدهم می‌دهد واقعا درخشان است.

یکی از ویژگی‌های هابسبام حافظه فوق‌العاده او و تسلطش بر منابع بوده است. یکی از مورخان بریتانیایی گفته اطلاعات هابسبام در اواخر عمرش با آرشیوی با چندین کارمند قابل مقایسه بود.

سه‌گانه:
عصر انقلاب (۱۷۸۹ تا ۱۸۴۸) / ترجمه اشکان صالحی و علی‌اکبر مهدیان / نشر اختران / ۴۸۰ صفحه، ۲۰۰ هزار تومن
عصر سرمایه (۱۸۴۸ تا ۱۸۷۵) / ترجمه علی‌اکبر مهدیان، ویرایش اشکان صالحی / نشر اختران، ۴۵۳ صفحه، ۱۴۰ هزار تومن
عصر امپراتوری (۱۸۷۵ تا ۱۹۱۴) / ترجمه ناهید فروغان / نشر اختران، ۵۲۶ صفحه، ۲۵۰ هزار تومن

دنباله:
عصر نهایت‌ها (۱۹۱۴ تا ۱۹۹۱) / ترجمه حسن مرتضوی / نشر آگاه، ۷۸۳ صفحه، چاپ‌تمام

اسم اصلی کتاب‌ها:
The Age of Revolution
The Age of Capital
The Age of Empire
The Age of Extremes

جزییات این کتاب

جنبش تهی‌دستان در ایران


30 آبان 1401

سیاست‌های خیابانی؛ جنبش تهی‌دستان در ایران / آصف بیات، ترجمه اسدالله نبوی چاشمی / نشر شیرازه، ۳۳۰ صفحه، ۱۵۰ هزار تومن


کتابی درباره جنبش تهی‌دستان در ایران در آستانه و بعد از انقلاب ۱۳۵۷. آصف بیات، محقق خوشفکری که خودش در یکی از مناطق حاشیه تهران به دنیا آمده و بعدتر هم در مناطق فقیرنشین شهر زندگی کرده، در دهه‌های پنجاه و شصت پژوهش گسترده‌ای درباره زندگی حاشیه‌نشینان شهری، کارگران روزمزد و دستفروشان انجام داده و سعی کرده بفهمد این قشرها چطور با هم ارتباط می‌گیرند، برای منافعشان مذاکره می‌کنند و امتیازاتی از طبقات حاکم می‌گیرند تا در عین فقر بتوانند به زندگی ادامه دهند.

اسم اصلی کتاب (منتشرشده در سال ۱۹۹۷):
Street Politics: Poor People's Movements in Iran

جزییات این کتاب

داستان جذاب ۲۵۰۰ سال فلسفه مغرب زمین


29 آبان 1401

سرگذشت فلسفه؛ داستان جذاب ۲۵۰۰ سال فلسفه مغرب زمین، از یونان باستان تاکنون / براین مگی، ترجمه حسن کامشاد / نشر نی، ۲۴۰ صفحه گلاسه رحلی، ۴۲۰ هزار تومن

کتابی پر از عکس و طرح و نقل قول و ... و جذاب برای خواننده‌ای که می‌خواهد با فلسفه غرب آشنا شود. نوشته براین مگی که چند برنامه تلویزیونی مشهور معرفی فلسفه ساخته که در قالب کتاب هم منتشر شده‌اند (در فارسی با عنوان‌های فلاسفه بزرگ و مردان اندیشه).

جزییات این کتاب

پیشنهاد رمان شاهکار سیاسی: سورِ بُز


27 آبان 1401

از مشهورترین و تحسین‌شده‌ترین رمان‌های سیاسی. خط اصلی داستان ماجرای چند نفر است که تصمیم می‌گیرند رافائل تروخیو، دیکتاتور سفاک جمهوری دومینیکن، را ترور کنند. کتاب بر اساس ماجرایی واقعی نوشته شده.

هم رمان پرکششی است و داستان جذابی دارد، هم آن‌چه را که در جامعه‌ای بسته می‌گذرد خوب نشان می‌دهد، هم روابط بین مبارزان را خوب تصویر کرده و هم مهم‌تر از همه ویژگی‌های شخصی دیکتاتور و ضعف‌ها و وسواس‌هایش را خیلی خیلی خوب نشان داده است. خواندن سور بز به فهم بهتر رفتار دیکتاتورهایی که بر کشورها حکومت می‌کرده یا می‌کنند کمک می‌کند.

یک نکته درباره اسم کتاب: سور، همانطور که می‌دانید، یعنی جشن و «بز» هم لقب تروخیو بوده.

اسم اصلی کتاب:
La fiesta del chivo

سور بز / ماریو بارگاس یوسا، ترجمه عبدالله کوثری / نشر علم / ۶۲۳ صفحه

جزییات این کتاب

شاهنامه به نظم و نثر برای کودکان به پیشنهاد توران میرهادی


25 آبان 1401

شاهنامه به نظم و نثر برای کودکان به پیشنهاد توران میرهادی

ز گفتار دهقان؛ شاهنامه فردوسی به نظم و نثر / نگارش اقبال يغمايی / نشر توس، ۵۹۲ صفحه وزیری، ۲۹۵ هزار تومن

بخشی از یادداشت توران میرهادی بر این کتاب:
«زمانی كه به عنوان هديه تولد نوه ده‌ساله‌ام سپهر قول دادم كه هر شب داستانی از شاهنامه را برايش بخوانم پس از جستجو در بازنويسی‌های موجود، "زگفتار دهقان" كار اقبال يغمايی را انتخاب كردم، زيرا هم خلاصه داستان به نثری ساده و نزدیک به اصل نوشته شده بود و هم بخش‌هايی از آن به نظم بود. چنين شد كه طی چند ماه، هر شب، من و نوه‌ام (نوه بزرگترم سارا نيز به جمع ما پيوست) شاهنامه را به نظم و نثر خوانديم و به گفتگو درباره داستان‌های آن پرداختيم و اين‌گونه هديه دادن در خانواده را نيز رسم كردیم.»
 

جزییات این کتاب